Een half jaar in Chili

10 juni 2016 - Castro, Chili

Wij zijn nu een half jaar in Chili en drie maanden aan het werk. Het werk is erg leuk en afwisselend, en er is veel vrijheid om eigen ideeën uit te werken. Intussen zijn we allebei met een eigen huis bezig, wat natuurlijk geweldig is om te doen. Het Spaans blijft voor Joris lastig af en toe, maar het gaat steeds beter (er spreekt maar 1 iemand op kantoor Engels en de rest alleen Spaans dus het moet ook wel).

Sinds 2 maanden hebben we een eigen huisje, aan het strand, een klein half uur rijden van de stad, naast een van de oudste palafitos (een huis aan zee op palen) van het eiland. Deze palafito is van de familie van de baas van Joris en wij zijn de care-takers voor dit huis. Dit betekent dat we een oogje in het zeil moeten houden (zodat er geen ongenode gasten het huis gaan bekijken), af en toe een afgevallen shingle erop moeten timmeren en het strand een beetje schoon moeten houden. Joris werkt daarom de helft van de week vanuit huis en de helft van de week op kantoor in de stad. In ruil daarvoor mogen we gratis in ons huisje wonen en krijgen nog een kleine vergoeding. Helemaal prima dus want het huisje is net verbouwd en ligt in een prachtige omgeving, met zee waarin vaak dolfijnen spelen. Met de Jeep rijden we naar werk of Joris brengt Fleur naar de bus als hij thuis werkt. In het weekend scheuren we over het eiland om mooie plekken te verkennen.

Afgelopen weekend zijn we een lang weekend naar Argentinië geweest omdat we ons visum moesten verlengen. We zijn naar de plaats Bariloche gegaan ongeveer 10 uur rijden met de bus vanuit Castro (klein stukje). Bariloche ligt in een mooi, bergachtig gebied waar in de winter geskied kan worden. Verder heeft het veel Zwitserse en Duitse invloeden, waardoor je naast Argentijnse steaks ook lekkere bieren kan drinken en chocola kan eten (en kaasfondue maar ja…). We hebben ons na de wandelingen in de bergen dan ook goed vol gepropt met steak, chocola, huisgemaakte hamburgers en veel bier. Verder zaten we in een erg fijn hostel (eerder een hotel) waar ze een heuse CV hadden en de radiatoren goed gloeiden. In Chili hebben ze de CV nog niet helemaal ontdekt en moeten de slecht geïsoleerde huizen het doen met een houtkachel dus van deze warmte en comfort (niet eerst een uur moeten wachten tot de kachel eindelijk goed aan is) hebben we erg genoten.

Het gaat dus goed moet ons en we worden al echte burgers met onze vaste baan, huis en auto en gelukkig schijnt vaak de zon (het wordt hier namelijk winter). We houden het hier dus nog wel even vol.

1. Karen:
    11 juni 2016
    Ik schrijf geen reactie, want ik heb jullie laatst gesproken, maar het blijft geweldig. ;)
  2. Betty de jong:
    13 juni 2016
    Hee lieve Fleur en Joris, fijn om een verhaal van jullie te lezen en wat knap dat jullie al zoveel bereikt hebben in Chili. Ik scheur graag in december mee in jullie auto! Ook prachtige foto's. Veel plezier met alles en liefs van Betty